Vad menas med det? Att du måste investera i aktier till dina anställda, eller ge dem något som ert varumärke redan erbjuder? Nej, inte riktigt. Att matcha din julgåva med din bransch kan innebära att ge något användbart – fast med er personliga touch. Fortsätt läsa för att göra en djupdykning i detta smarta knep!
Ge bort julgåvor med lite tryck i
Oavsett bransch (konsult, kaffebutik eller IT-företag o.s.v.) så kan du “branscha” ut lite genom att ge bort gåvor som dina anställda faktiskt behöver. Muggar, termosar och tröjor, exempelvis.
Genom att placera er logga på gåvan så går den ändå fortfarande i led med er bransch och er nisch. Det är vad vi kallar en superkombo!
Om ni är en outdoor-butik så kan du ge bort termosar med er logga på. Det blir en uppmaning att dina anställda ska bege sig ut på äventyr under ledigheten!
Om ni är ett kontorsbaserat företag så kanske muggar är den perfekta gåvan. Skapa en personlig och representativ atmosfär på arbetsplatsen, genom att ge bort muggar med era färger och er logga.
Vilka är ni?
Tänk över vad ni är för slags företag, förutom er självklara bransch-tillhörighet. Är ni ett ungt eller traditionellt företag? Hur ser er kundkrets ut? Du kanske inte bör ge bort knallrosa t-shirtar med er logga på till ett konservativt och formellt företag.
Däremot passar det utmärkt om ni är ett kreativt och relativt ungt företag. Kanske nybörjare i branschen? Du kan även själv välja om du vill placera loggan diskret eller synligt. Både på Powerbanks, termosar, väskor och klädesplagg – med mera.
En julgåva är till för att visa uppskattning och tacksamhet. Men den gör ingen nytta om den är felriktad eller oanvändbar. Se till dina kunder och anställdas behov och personlighet.
Det garanterar att du möts av ett leende efter att du kommer tillbaka från ledigheten och kanske kammar hem det där stora kontraktet!